Yin Yoga

Onze samenleving is heel erg YANG! Iedereen is druk, druk, druk en altijd maar bezig, 24/7 ‘aan’. Je gunt jezelf geen moment van rust en ontspanning, want er is in jouw ogen ALTIJD wel iets te doen. Dit is heel destructief voor het lichaam en de geest. 

Om dit weer terug in balans te brengen kan Yin Yoga de ultieme oplossing zijn voor jou!

Verschil andere yoga's

Waar bij andere yoga-vormen de nadruk ligt op het versterken, rekken van de spieren en dynamische bewegingen, ligt bij Yin de nadruk juist op de diepere weefsels (bindweefsel, pezen, botten & organen) die meer baat hebben bij het langer aanhouden van houdingen. Waarin je de spieren juist volledig wilt ontspannen. Dit kan ergens tussen de 2,5 en 5 minuten zijn en voor gevorderde yogi’s zelfs 15-20 minuten. 

 

Fysieke & Mentale uitdaging

Vaak word yin yoga gezien als ‘een makkie’. Je ligt lekker stil, niks moeilijks aan toch? Als jij al een keer een les meegedaan hebt dan weet je waarschijnlijk wel beter!

Yin Yoga is namelijk behoorlijk uitdagend. Het is voor het lichaam, zeker in het begin, heel oncomfortabel om zo lang in een houding te zitten. Daarom zijn de drie basis-principes van Yin zo belangrijk:

1. Vind je grens (tussen lichte ongemak & pijn, pijn mag het absoluut niet doen)

2. Zit stil (niet de hele tijd wiebelen, aanpassen, afleiden)

3. Houd de pose aan (blijf in de pose voor 3-5 minuten)

Op het mentale vlak werken de bovenstaande natuurlijk ook mee. Het is best lastig om mentaal om te leren gaan met het fysieke ‘ongemak’. Leren omgaan met de weerstand die je daarin misschien ervaart.

Stiekem toch niet zo makkelijk als je misschien dacht? 😜

Wees niet bang ...

Als ik je nou met mijn vorige tekst misschien een beetje bang heb gemaakt. Wees gerust, Yin Yoga is verder heel laagdrempelig. Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. 

Je mag bij Yin namelijk gebruik maken van heel veel attributen om je houding een stuk makkelijker/comfortabeler te maken. Denk aan kussens, dekens, bolsters, blokken en straps. 

 

Voordelen Yin op een rijtje

  1. Verbeterd de gezondheid van de gewrichten
  2. Verhoogde mobiliteit
  3. Betere orgaanfunctie
  4. Meer rust in je hoofd
  5. Minder stress
  6. Emotionele & Energetische genezing

Mijn Youtube kanaal

Klik op een van de onderstaande video’s óf klik onderaan de pagina op het youtube icoon om bij mijn pagina te komen!